pink elephant

Vi hjälper företag nå
och förvärva fler kunder

Strategi
Digital marknadsföring
Webbdesign

Vad ska jag med digital marknadsföring till?

Varför bry sig om hemsida & webbdesign?

Du har säkert en bra produkt/tjänst som många, ovetandes, hade haft nytta av. Men det spelar ju ingen roll hur bra din produkt/tjänst är, om ingen upptäcker den!

Det sker cirka 55 miljoner googlingar varje dag, bara i Sverige. Dessa 55 miljoner är ofta googlingar där man söker svar på frågor, kunskap eller information för att lösa problem eller tillfredsställa ett behov. Din produkt/tjänst tillfredsställer säkert några av dessa behov eller erbjuder en lösning på vissa problem.

För att sedan nå fler kunder, så är det inte konstigare än att se till att din produkt/tjänst dyker upp i googlesökningarna som din målgrupp gör.
Med detta sagt så finns det ju andra sätt att marknadsföra sig, än att dyka upp i Google sökningar, men det ligger utanför detta korta exempel.

%

”93% av alla svenskar använder internet varje dag” – Svenskarna och internet

Varför bry sig om hemsida & webbdesign?

När besökare väl hittar till din hemsida med hjälp av digital marknadsföring så gäller det nu att kommunicera effektivt för att dem inte lika snabbt ska sticka och aldrig komma tillbaka. 

Webbdesignen, innehåll och struktur blir kritiskt för att:

  • Effektivt kommunicera ditt budskap
  • Se till att besökarna får svar på det dem söker
  • Enkelt navigera på sidan
  • Skapa nyfikenhet och engagemang
  • Skicka ut ifrån mängden som ofta har en billig och generisk template-baserad hemsida
  • Skapa en representativ bild av ditt företag
  • Lyfta fram vad som skiljer dig ifrån konkurrenter

Hemsidan ska konvertera besökare till direkta eller framtida kunder.

%

”93% av alla svenskar använder internet varje dag” –  Svenskarna och internet

%

75% av besökare bedömmer företagets trovärdighet baserat på grafisk design” – Stanford studie

%

75% av besökare bedömmer företagets trovärdighet baserat på grafisk design” – Stanford studie

Nedan ser du Ingers kundresa som ett förenklat exempel på där marknadsföringen och webbdesign smälter samman för att skapa kundvärde.

Inger…

…söker svar…

…klickar på artikel…

…får svar…

…agerar.

1

2

3

4.1

Utfall 1: Inger hittar direkt det hon behöver och lämnar en order på produkten hon vill beställ. 

4.2

Utfall 2: Inger föredrar att bli kontaktad över telefon, där hon har möjlighet att ställa frågor direkt och lämnar därför sitt telefonnummer till Tranemo metal uppger en tid där det passar henne att bli kontaktad. 

4.3

Utfall 3: Inger skickar ett email till Tranemo metal, direkt ifrån deras hemsida då föredrar att bli kontaktad över email. Hon gillar Tranemo Metals produkter och godkänner därför samtidigt att få nyhetsbrev skickade till sig, med produkterbjudande.

4.4

Utfall 4: Inger lämnar hemsidan, men går vid ett senare tillfälle ut på Linked In och ser då en annons med ett riktat budskap.

Annonsen visas för just henne eftersom hon tidigare vart inne på hemsidan och tenderar nu vid andra besöket att höra av sig till Tranemo Metal. Sannolikheten vid återbesök är generellt 5 gånger högre.

Inger är inköpare på industriföretaget hon jobbar på och söker en bra leverantör av högkvalitativa CNC komponenter.

Inger är en av 93% av alla svenskar som använder internet varje dag.

Hon är också en av 95% som använder Google som sökmotor för att söka efter information.

Inger googlar på ”high-end legotillverkning” och ser då ett sökresultat.
Inger bryr sig endast om att tittat på resultaten på förstasidan, likt 90% av som söker på Google.

Hon ser att översta sökresultaters rubrik matchar hennes sökning och klickar därför på det översta resultatet, i linje med utfallet för 35% av alla sökningar på Google.

Inger hamnar på Tranemo Metals hemsida. Hon hittar direkt det hon söker och har lätt att navigera på hemsidan.

Hemsidan känns levande, skapar nyfikenhet och engagerar till vidare läsning.

Inger…

Inger är inköpare på industriföretaget hon jobbar på och söker en bra leverantör av högkvalitativa CNC komponenter.

Inger är en av 91% av alla svenskar som använder internet varje dag.

Hon är också en av 95% som använder Google som sökmotor för att söka efter information.

…söker svar…

Inger googlar på ”high-end legotillverkning” och ser då ett sökresultat.

1

…klickar på artikel…

Inger bryr sig endast om att tittat på resultaten på förstasidan, likt 90% av som söker på Google.

Hon ser att översta sökresultaters rubrik matchar hennes sökning och klickar därför på det översta resultatet, i linje med utfallet för 35% av alla sökningar på Google.

2

…får svar…

3

Inger hamnar på Tranemo Metals hemsida. Hon hittar direkt det hon söker och har lätt att navigera på hemsidan.

Hemsidan känns levande, skapar nyfikenhet och engagerar till vidare läsning.

…agerar.

4.1

Utfall 1: Inger hittar direkt det hon behöver och lämnar en order på produkten hon vill beställ. 

4.2

Utfall 2: Inger föredrar att bli kontaktad över telefon, där hon har möjlighet att ställa frågor direkt och lämnar därför sitt telefonnummer till Tranemo metal uppger en tid där det passar henne att bli kontaktad. 

4.3

Utfall 3: Inger skickar ett email till Tranemo metal, direkt ifrån deras hemsida då föredrar att bli kontaktad över email. Hon gillar Tranemo Metals produkter och godkänner därför samtidigt att få nyhetsbrev skickade till sig, med produkterbjudande. 

4.4

Utfall 4: Inger lämnar hemsidan, men går vid ett senare tillfälle ut på Linked In och ser då en annons med ett riktat budskap.

Annonsen visas för just henne eftersom hon tidigare vart inne på hemsidan och tenderar nu vid andra besöket att höra av sig till Tranemo Metal. Sannolikheten vid återbesök är generellt 5 gånger högre.

Parallellt med Ingers kundresa

Webbyrån Pink Elephant gör löpande utvärdering av besökarna på Tranemo metals hemsidan.

Byrån samlar in och sammanställer data i ett realtidsuppdaterat dashboard som Tranemo Metal har tillgång till. Dashboardet är skräddarsytt efter företagets specifika mål och visualiserar därmed den data som är mest relevant.

Tranemo Metal kan bland annat se:

  • Utveckling av antalet besökare på hemsida
  • Var besökarna kommer (googlesökning, sociala medier, annonser, andra hemsidor, länkningar etc.)
  • Vilka annonser som fungerar bäst
  • Vad besökarna gör på hemsidan
  • Demografi och målgruppsbeskrivningar av besökarna
  • Och mycket, mycket mer

Pink Elephant utför även löpande a/b testning för att testa vilket innehåll på hemsidan som fungerar bäst. Tranemo Metal får månadsvis en rapport med utvärderingar och förbättringsförslag, baserat på analys av datan bakom hemsidan.

Marknadsföring utan analys och uppföljning av data är bortkastade pengar!

Ett par av våra senaste kundprojekt

pink elephant

Vi hjälper företag nå och förvärv fler kunder

Strategi
Digital marknadsföring
Webbdesign

profilbild på Niklas Pink Elephant webbyrå

Vi har kostnadsfri konsultation,
hör av dig till Niklas för mer information!

0766 23 97 09
[email protected]