pink elephant

Vad är SEO?

 Search Engine Optimization |  Sökmotoroptimering

SEO – Search Engine Optimization (Sökmotoroptimering) innebär att du optimerar din hemsida för att ranka så högt som möjligt på sökmotorer, så som Google.

95% av alla svenskar använder Google som sin sökmotor och det görs ca 55 miljoner googlingar VARJE DAG, bara i Sverige.

För att Google som sökmotor ska behålla sin dominanta popularitet gäller det att sökmotorn levererar så bra sökresultat som möjligt.

För att leverera så bra resultat som möjligt kan man förenklat förklara processen så här:

  1.  Googles sökalgoritm skannar information ifrån all världens hemsidor.
  2. Sökmotorn sorterar informationen för att matcha olika sökfraser/googlingar och prioriterar sedan informationen baserat på relevans och trovärdighet, bland mycket annat.
  3. När du sedan gör en googling så presenterar sökmotorn en lista med länkar till olika webbsidor som sökmotorn bedömer har de mest relevanta och mest trovärdiga svaret på din sökning. Listan med länkar är rankade, där länken med högst relevans och trovärdighet hamnar överst.
  4. Sökmotorn analyserar sedan beteende hos dig och andra besökare, vilket sökresultat du klickar på, hur länge du stannar på den valda webbsidan, om du går tillbaka till sökresultatet och väljer en annan länk istället och så vidare.
  5. Sökmotorn gör löpande justeringar i sökresultatens placering av olika länkar, baserat dessa på kontinuerliga utvärderingar och förändringar i innehållet på webbsidorna bakom länkarna.

Målet med att arbeta med SEO är att synas så högt upp som möjligt på olika sökning/googlingar.  

SEO handlar därför i stor utsträckning om att:

  1. Identifiera sökfraser som din kundmålgrupp googlar på
  2. Anpassa innehåll så att det är relevant för sökfrasen
  3. Bygga trovärdighet

Procent av besökare vs sökrresultatsplacering 

Varför sökmotoroptimering?

Syns du inte så finns du inte!

Tänk dig att din målgrupp av potentiella kunder söker efter en lösning på ett problem eller behov dem har. Du har en produkt/tjänst som hade kunnat hjälp dem, men när dem söker på problem som din produkt/tjänst löser så dyker inte din produkt/tjänst upp i sökresultatet.

Faktum är att du kanske har en stor mängd potentiella kunder som är beredda att betala för din produkt/tjänst idag, men dem har bara svårt att hitta till den!

”The best place to hide a dead body is page 2 of Google search results”

90% av som googlar klickar endast på resultat på googles förstasida och 33% av alla som googlar klickar på det översta resultatet på googles första sökresultatsida.

Procent av besökare vs sökrresultatsplacering 

Det bästa med sökmotoroptimering

Många förknippar digital marknadsföring med digital annonsering. Likt en TV-annons eller en affisch längst motorvägen, fast på en hemsida på nätet. En massa människor ser din annons, men endast 0,1% av dessa tillhör din målgrupp där din produkt/tjänst är relevant för dem.

Tänk om kunderna kunde komma till dig istället för att du ska försöka hitta dem och tänk om du slapp betala för annonsvisningar till människor som inte tillhör din målgrupp. Jo, men det är ju finessen med SEO.

Några fördelar med SEO:

  • Den potentiella kunden skriver i google exakt vilket problem dem vill lösa, vilket behov dem vill tillfredsställa, vilken information dem söker.
  • Det som dyker upp i sökresultatet är direkt relevant för den som söker och behöver inte bli övertygad om att ge sin uppmärksamhet i samma utsträckning.
  • Baserat på sökfrasen kan du se i vilket stadie av kundresan som den potentiella kunden är i. Jämför exempelvis en googling på ”bil leasing” (1) vs ”leasa Tesla” (2) vs ”leasa Tesla göteborg pris” (3).
    • Sökning #1 är ofta förekommande i informationssökande syfte, varpå det kan vara bra att etablera en kontakt.
    • Sökning #2 är lite mer specifik och närmare ett köpstadie
    • Varpå sökning #3 är väldigt specifik och i ett potentiellt köpläge.

 

En länk i kedjan av marknadsföringsstrategier

SEO är ofta en av flera beståndsdelar i en större och mer omfattande digital marknadsföringsstrategi.

Den digitala marknadsföringen blir hela tiden mer och mer kundanpassad. Marknadsföringsarbetet bygger på att man samlar in data som beskriver sina besökare och potentiella kunder. Kunderna kategoriseras sedan in i olika segment, där marknadsföringsstrategin ser olika ut för respektive segment.

Kartläggning – Kundresa

De olika marknadsföringsstrategierna brytas ned i olika taktiker, visualiseras och kartläggas i form av olika kundresor. Kundresan beskriver på så vis alla steg som potentiella kunder tar: från första sökning/googling till en massa delsteg och slutligen till konvertering till kund.

Arbetet med kundresan är ett kontinuerligt arbete  där man experimenterar och finjusterar kundresan för att konvertera fler besökare till kunder.

Vill du ha hjälp med att titta närmare på just eran kundresa så kontakta oss för gratis konsultation.

Data analys

Marknadsföring utan datainsamling är bortkastade pengar, då man inte kan utvärdera sin strategi.

En avgörande del i all digital marknadsföring är datainsamling och analys för att utvärdera och optimera för kundresan.

Hjälp med sökmotoroptimering

Vad är dyrast? Att du gör det själv, spara in kostnader på att någon annan gör det åt dig eller att anlitar en expert som skapar fler affärer som du på egen hand hade gått miste om?

Funderar du på att ta hjälp av en byrå för din sökmotoroptimering så är det viktigt att utvärdera, så att du får det just du behöver. Här är en kort checklista med saker som kan var bra att stämma av:

  • Kommer byrån hjälpa till att kartlägga olika kundresor
  • Hur jobbar byrån för att identifiera nyckelord/sökfraser
  • Kommer byrån kunna göra nödvändiga justeringar på eran hemsida själv eller kommer dem skicka en lista på förändring som du själv eller en webbyrå kommer behöva implementera
  • Kommer byrån bygga artiklar och annat innehåll eller kommer dem bara göra justeringar till hemsidan
  • Kommer byrån hjälpa er tolka och presentera slutsatser av den data som samlas in eller förväntas ni dra egna slutsatser
  • Har byrån erfarenhet har just eran bransch och har förståelse för vad era potentiella kunder söker efter

På Pink Elephant arbetar vi som en helhetsleverantör till våra kunder där vi hjälper våra kunder med strategi, webbdesign och digital marknadsföring. Kontakta oss om du vill att vi berätta mer.

Är du å andra sidan nystartad och inte har någon budget för att anlita någon som hjälper dig med hemsida och sökmotoroptimering så är du i en annan situation. Vi har därför satt ihop en punktlista som sammanfattar några initiala fokusområden och enklare strategier, för vi vet att SEO arbete kan vara tidskrävande och kräver struktur, teknisk förståelse och kreativitet. Skicka oss ett mail om du är intresserad av en sådan punktlista.  

Sökmotoroptimering pris? Vad kostar det att ta hjälp?

Priser för hjälp med digital marknadsföring varierar, vissa byråer tar betalt per timma, men det mest förekommande är att man som kund betalar en fast månadskostnad. Du hittar stora spann på vad olika byråer tar betalt, men det betyder så klart inte att den dyraste är den bästa.

Det generella spannet vi stött på ligger mellan 5 000 – 30 000 kr i månaden för hjälp med SEO.

Det är dock viktigt att utvärdera om just SEO är rätt för dig. Kom ihåg att SEO bara en taktik av fler som jackar in under dina olika marknadsföringsstrategier. Många börjar med SEO för att sedan även avancera till annonsering och andra typer av marknadsföringstaktiker. SEM (Search Engine Marketing) så som Google Ads är närbesläktat med SEO och kan vara ett bra sätta att få snabbare resultat och samtidigt ge en boost till arbetet med SEO. Du kan lättare nå toppen av sökresultatet men får betala en annonsering för detta. Lyckad annonsering över en period kan som ett exempel driva in mycket trafik till din sida och effekten av detta blir att du snabbare klättra i organisk ranking, vilket är målet med SEO.

Med tanke på att det finns andra marknadsföringsaktiviteter som kan vara intressanta att jobba med på sikt så kan det vara värt att vid valet av SEO byrå, även titta på vilka andra typer av marknadsföringstaktiker och plattformar dem jobbar med. 

För att ha något att jämför med så har vi på Pink Elephant. Genom våra servicepaket erbjuder vi våra kunder hjälp med digital marknadsföring. Servicepaketen är baserade på olika nivåer av hur ”aggressivt” du vill jobba med marknadsföring samt i vilken utsträckning du vill göra vissa moment på egen hand

Vill du få våra prispaket skickat till dig?

Eller vill du ha gratis konsultation och att vi berättar mer om digital marknadsföring för dig och dina kollegor?

9 + 9 =

pink elephant

Vi hjälper företag nå och förvärva fler kunder

Strategi
Digital marknadsföring
Webbdesign

profilbild på Niklas Pink Elephant webbyrå

Pssst, vi har kostnadsfri konsultation,
hör av dig till Niklas för mer information!

0766 23 97 09
[email protected]